سناتور آمریکایی خواستار تشدید فشارها بر مسکو برای استرداد «اسنودن» شد
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا با تاکید بر اینکه احیای روابط میان واشنگتن و مسکو خطا بوده است، اعلام کرد کاخ سفید باید از تمام فشارهای تجاری و اقتصادی برای ملزم کردن مسکو به استرداد اسنودن استفاده کند.

«مایکل مک کائول» سناتور ارشد جمهوریخواه آمریکا و رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان کنگره این کشور در مصاحبه با شبکه خبری «فاکس نیوز»، تاکید کرد که کاخ سفید باید از تمام فشارها برای ملزم کردن مسکو به استرداد «ادوارد اسنودن» افشاگر برنامه های اطلاعاتی آمریکا استفاده کند.

این جمهوریخواه ارشد آمریکایی از ایالت «تگزاس» گفت که اسنودن با هر روزی که می گذرد، آمریکا و امنیت ملی این کشور را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.

مک کائول با اشاره به اینکه اطمینان دارد که روسی ها از حضور اسنودن در روسیه خوشحال هستند، گفت: آنها (روسی ها) در حال تمسخر سیاست خارجی آمریکا هستند و من مطمئنم که هر روز آنها در حال استخراج اطلاعات بیشتر و بیشتری از این مرد (اسنودن) هستند.

این در حالیست که «ولادمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اعلام کرده است که آژانس های اطلاعاتی این کشور در حال همکاری با اسنودن نیستند. چنین سخنی از سوی پوتین با ابراز تردید گسترده غرب روبرو شده است.

این سناتور ارشد آمریکایی در پاسخ به این سوال که کاخ سفید چه میزان باید کرملین را برای استرداد اسنودن تحت فشار قرار دهد، گفت: من فکر می کنم که ما باید تمام فشارها در بخش های اقتصادی و تجاری را در این زمینه به کار بگیریم. من فکر می کنم که دکمه احیای (روابط) با پوتین یک اشتباه بود.

منظور مک فائول از احیای روابط با پوتین، آغاز روابط تازه میان آمریکا و روسیه در ماه مارس سال 2009 میلادی است.

مک فائول افزود: واضح است که این (احیای روابط) درباره این موضوع (اسنودن) کارآیی ندارد زیرا ما هیچ اهرم دیپلماسی علیه روسیه نداریم و آنها (روسی ها) در حال تمسخر آمریکا هستند و این دیپلماسی از طریق قدرت نیست. دیپلماسی بدون قدرت معنا ندارد و الگوی دولت (آمریکا) نیز تلاش برای مذاکره بدون قدرت بوده است و من فکر می کنم که در حال حاضر ما شاهد پیامدهای این استراتژی هستیم.

رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان کنگره در ادامه مصاحبه خود، با اشاره به اینکه پرونده اسنودن آزمونی برای دیپلماسی و سیاست خارجی آمریکا محسوب می شود، گفت: من به دولت آمریکا در زمینه آنچه تاکنون (در رسیدگی به پرونده اسنودن) عملی کرده اند، نمره کمی می دهم.

اسنودن مامور سابق سیا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکاست که اخیرا در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین»، از برنامه های فوق محرمانه جاسوسی این آژانس با نام «پریسم» از مکالمات تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی و خارجی پرده برداشته و توسط دولت واشنگتن به جاسوسی متهم شده و تحت پیگرد قرار دارد.

در حالیکه اسنودن در حال حاضر در سالن تزانزیت فرودگاه مسکو به سر می برد و کشورهایی مانند بولیوی، ونزوئلا و نیکاراگوئه به وی پیشنهاد اعطای پناهندگی داده اند و مسکو نیز تاکید کرده است که اسنودن می تواند در صورتی که دیگر اقدامی علیه آمریکا عملی نکند، در روسیه بماند، رسانه های خبری از جمله روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» گزارش کرده اند که اسنودن در نظر دارد مدت زمانی را در روسیه بگذراند و بعد از آن به دنبال گرفتن پناهندگی سیاسی در یک کشور دیگر باشد.

اسنودن از تاریخ 23 ژوئن سال جاری در سالن تزانزیت فرودگاه مسکو به سر می برد.

واشنگتن از مسکو درخواست کرده است که اسنودن را به آمریکا مسترد کند اما دولت روسیه اعلام کرده است که این مامور سابق سیا جرمی در خاک روسیه مرتکب نشده و بنابراین، مسترد نخواهد شد.

کاخ سفید روز جمعه گذشته از مکالمه تلفنی «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا با پوتین درباره اسنودن خبر داد اما به جزئیات این گفت و گو اشاره ای نداشت.






July 15th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی